Info over coaching, therapie & andere hulpmethodes

Rotopmerkingen; hoe ga je er mee om?

Hoe ga je om met rotopmerkingen?

Iedereen maakt het weleens mee. En de een heeft er meer last van dan de ander. Hoe komt dat? Door de manier waarop iemand ermee omgaat! Personen die hier goed in zijn en hier dus niet zoveel last van hebben, gebruiken de volgende trucjes.

1. Hou de ander een spiegel voor
Kaats de bal terug met een ‘veilige’opmerking zoals: “Je klinkt niet erg gezellig’, met het verkeerde been uit bed gestapt?’. Zo voorkom je dat je achteraf spijt hebt dat je niet voor jezelf bent opgekomen.

2. Doe aan zelfreflectie
Ofwel: hou jezelf een spiegeltje voor. Vraag jezelf af: waarom trek ik me dit eigenlijk zo aan? Misschien ben je zelf al een beetje ‘moody’ opgestaan vanochtend en betrek je opmerkingen van anderen meer dan nodig is op jezelf. doe ik misschien zelf een beetje geïrriteerd waardoor ik van die ander dus ook een vervelende reactie terug krijgt?

3. Zoek steun 
Doe een ding in ieder geval niet: trek je NIET met je staart tussen de benen terug. Maak een praatje met een vriendin of iemand waarbij je je veiliger voelt. Probeer steun van hen te krijgen, waardoor je de rotopmerking naast je neer kunt leggen.

4. Kom erop terug
Laat het even rusten; kom zelf even tot rust. Zit de opmerking je toch nog niet lekker? Stap dan op ‘het duiveltje’ af en vertel hem/haar hoe je je voelt.Omdat dan de heftigste emotie in jou al wat heeft kunnen zakken, kun je waarschijnlijk beter uitleggen wat je bedoelt.

5. Maak van de olifant een mug
Zoek iets om jezelf mee af te leiden, denk aan iets leuks dat gebeurd is of gaat komen en besef dat er altijd ergere dingen zijn die je kunnen overkomen. En heel belangrijk: bedenk dat de lastpak waarschijnlijk zelf een probleem heeft.

Bron: www.mindmagazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.