Info over coaching, therapie & andere hulpmethodes

GEVOELIG & ZELFVERZEKERD

“Ik ben een LONER”. “Ik ben gewoon niet sociaal”. “Soms zou ik het wel willen zijn”. “Maar ik word er zo FUC*ING onzeker van”. “Misschien heb ik wel een sociale angst. Allemaal quotes die ik dagelijks hoor. “Serieus EVERY DAY! Daarom vind ik dit een tof onderwerp voor deze blog: wat kun jij hieraan doen? Vandaag truc nummer 1!

Als je dit experimentje gaat proberen, zal je direct! verschil merken. Voor jezelf maar ook anderen merken dit RIGHT AWAY. Je toont hiermee namelijk (VEEL) meer zelfvertrouwen en interesse in de ander. Je spiegeltjes, JE OGEN DUS, spreken boekdelen. Je ogen laten namelijk ontzettend goed zien wie je bent. In een groep, voor een groep (tijdens een presentatie) en zelfs als je maar met 1 ander bent, zorgt dit voor een ECHT EN DIEP contact.

Fijn oogcontact duurt ongeveer 10 tot 15 seconden. Als je daarna even weg kijkt, werkt dit het prettigst. Als iemand dreigt te gaan afhaken kun je de ander terug het gesprek in trekken. Dit werkt ook in een klein groepje! Dus geef vooral iedereen af en toe even oogcontact, dan blijven ze naar je luisteren.

In een groepje is het oogcontact korter, maximaal 10 seconden. Anders wordt het onnatuurlijk. Je kunt ook uitproberen hoe het werkt als je iedere zin aan iemand anders vertelt. Waarschijnlijk voelen we zich dan weer betrokken. En DAT is wat je wil natuurlijk. Als JIJ iets aan het vertellen bent.